Bilder till din blogg

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord och vill du fånga besökarnas intresse så är en snygg bild a och o. Tyvärr har det resulterat till att många bloggare stjäl bilder ohämmat för att sedan referera till Google, en söktjänst som inte har något med fotografen att göra. Resultatet blir att fotografen kan skicka ut en faktura vilket gör att du tvingas betala mycket mer än om du bara frågat ifall du fick använda den.

För att slippa problemet så rekommenderar jag att du använder en bildbyrå såsom MostPhotos där du kan köpa bilder till dina blogginlägg för en billig peng. När man har köpt en bild så får man använda den obegränsat och för all framtid. I skrivande stund finns det cirka 1 700 000 bilder uppladdade av 33 100 fotografer. När du registrerat ett konto så kan du välja på antingen månadskonto med möjlighet att ladda ner upp emot 50 bilder per dag eller välja ett specifikt antal nerladdning utan tidsbegränsning.

Är du, liksom mig, förtjust i att fotografera så kan du dessutom registrera dig som fotograf och ladda upp dina bilder så att andra användare får möjlighet att köpa bilderna. Tack vare att det i princip är gratis att fotografera så har vi alla mängder av bilder liggandes på våra datorer. Istället för att låta dem glömmas bort så kan du ladda upp dem och dra in härlig passiv inkomst.

Morgonträning hemma

Idag har jag spenderat dagen åt att planera en ny morgonrutin. Den gamla vanliga – att sova till 10, ligga kvar i sängen till 13, äta fyra mackor med juice för att sedan lägga mig i soffan med datorn i knät – håller inte längre. Givet är därför att jag måste upp tidigare på morgonen varpå alarmet i mobilen är ställt på 06. Blir tufft till en början men gömmer man mobilen på ett finurligt ställe så brukar det inte vara några problem att komma upp. Därefter beger jag mig till badrummet för att vara säker på att jag inte trycker snooze och somnar om.

Efter att ha uträttat mina behov så beger jag mig till kylskåpet där min kylmask ligger och väntar. Därefter är det in till sovrummet igen där dagens morgonträning påbörjas. Den är ca 15 minuter lång och består av squats, push-ups, pull-ups och situps. Tack vare en intensiv träning hemma så tar det inte många minuter men sätter ändå igång hela kroppen och gör att du bibehåller musklerna vid en viktminskning. Inte helt fel!

När träningen är över återgår jag till badrummet där jag först smörjer in ansiktet med en kräm som rensar de öppna porerna. Därefter hoppar jag in i duschen och smörjer in mig med parfymfri tvål och skrubbar kroppen med mandelskrubb. Perfekt för att göra huden len och fin samtidigt som du tar bort döda hudrester som inte är synliga för ögat men ändå känns.

Efter duschen återvänder jag ytterligare en gång till badrummet och fortsätter med ansiktet där det har blivit dags för en ansiktsmask. Denna tar ca 10 min att torka och undertiden plockar jag fram dagens kläder. Så fort ansiktsmasken är bortplockad rakar jag mig snabbt och smörjer in kroppen i någon form av after shave – förslagsvis Nivea. Glöm allt vad Axe heter!

Härefter smörjer jag in fuktighetskräm under ögonen för att dölja potentiella mörka ringar som kylmasken inte kan överkomma samt passar på att borsta tänderna (glöm inte tandtråd)! Försök undvika all form av munvatten (t.ex. SB12 & listerine) eftersom det sägs ha gulnande effekt på dina tänder. Det är inget jag rekommenderar om du inte har för mycket pengar och gillar att göra tandblekning.

Slutligen passar jag på att smörja in ansiktet med en skyddande fuktkräm mot bland annat vind och sol. Det är bara dumt att slita på huden i onödan så undvik för guds skull produkter med alkohol i och sola inte solarium. Du blir temporärt brun men det är inte nyttigt för huden eller kroppen så försök istället att gå ut ett par minuter om dagen. Det ger dig dessutom nyttiga D-vitaminer som är vitala för kroppen.

Notera att tipsen bygger till 100% på den amerikanska filmen American Psycho och har egentligen ingenting med mig att göra. Å andra sidan så måste du hålla med om att det verkar vara en otroligt effektiv metod även om den känns något överdriven.

Champions League: Barcelona – Real Madrid

Ikväll är det dags för den andra matchen i Champions League mellan tungviktsklubbarna Barcelona och Real Madrid. Den första matchen slutade 0-2 med fördel Barcelona och innehöll ett flertal mindre skandaler. Bland annat fick vi se Mourino uppvisad på läktaren, en utvisning och flera Barcelona-spelare som kastade sig och tog sig för ansiktet utan att någon var i närheten. Är det inte underligt hur andra spelare såsom Rivaldo straffas i efterhand vid filmning när det är helt okej om man är Barcelona-spelare?

Nåväl, resultatet som står är 0-2 och med ligan ur deras händer så är detta den enda matchen som egentligen spelar roll för Real Madrid. Tyvärr tror jag inte att man har en chans på Nou Camp där hemmalaget kan spela ut, ivrigt påhejade av sina supportrar, samtidigt som man får den klassiska domarfördelen av hemmaplan som har varit statistiskt säkerställd i så många år. Givetvis blir det en stenhård match och frågan är om Madrid-laget inte kommer tvingas fram tidigare än vad man gjorde förra matchen. Då bestämde man sig för att fokusera på försvar och låta motståndarlaget rulla runt bollen vilket visade sig vara en välfungerande taktik. Dock så höll det inte hela vägen in och nu är risken att Barca inte har en tanke på att anfalla så länge bortalaget ligger i eget straffområde.

Gissningsvis så får vi se 2 mål från Barcelona och 1 från Real Madrid vilket skulle ge ett slutresultat på 4-1. Anledningen är helt enkelt att bortalaget pressar vilket öppnar ytor bakåt och ger 1-0 eller möjligtvis 2-0 innan Madrid får in ett tröstmål i slutminuterna. Annars kan det helt enkelt bli så att man trycker in 0-1 på en fast situation i början på matchen och sedan är den levande igen. Givetvis kommer det precis som vanligt bli konflikter spelarna mellan och Pedro kommer åter igen kasta sig.

I årets semifinaler så vågar jag med gott mod påstå att båda är avgjorda efter första matchen vilket är ganska ovanligt för att vara Champions League. Något underligt nog så är det inte heller första gången utan det är något som har varit ständigt återkommande genom hela årets upplaga. Imorgon har vi fotbollsmatch mellan Manchester United och Schalke på Old Trafford. En arena United aldrig har förlorat på med mer än 1 mål i Europa-sammanhang och att då förlora med 0-2 mot ett överraskande Schalke känns inte särskilt troligt. Kanske blir det t.o.m. så att Ferguson väljer att vila några spelare inför matchen mot Chelsea till helgen som kan avgöra ligan. Vinner man så är man plötsligt 6 poäng före med endast 2 matcher kvar att spela. Det ska till något extraordinärt om United skulle förlora båda dessa samtidigt som Chelsea knappade in målskillnaden. Man ska dock aldrig säga aldrig. Blir det istället så att Chelsea vinner matchen så är både plötsligt på samma poäng och med bara två matcher kvar att spela så är dessa oerhört viktiga vilket kan ställa till problem inför finalen i Champions League. En match jag förövrigt önskade att jag lyckades få biljetter till. Vad går dessa på nuförtiden egentligen?

Nåväl, jag önskar Real Madrid all lycka och hoppas givetvis på både förlängning och straffar så att vi får ta del av maximal fotbollsunderhållning ikväll.

Kom i form till beach 2011

Idag är det den 2:a maj och deklarationen lämnades in för bara några minuter sedan. I brist på annat att göra så började jag därför bläddra igenom några bilder från förra sommaren och den fantastiska motivationen till att vara i form dök genast upp. Efter att gjort en snabb sökning på Google så upptäckte jag att en stor del av både Sverige och västvärldens befolkning går i samma tankar och därför tänkte jag dela med mig av mina kunskaper kring träning och viktminskning inför sommaren 2011.

Först och främst så måste vi inse att det bara är strax över en månad kvar innan sommaren börjar för fullt med skolavslutningar och bad. Därför bör du vara på det klara att inga mirakel kan uppstå. Du kan inte plötsligt gå ner 20 kg utan att använda metoder som varken är bra eller fungerande i längden. Istället tänkte jag fokusera på hur du realistiskt kan bli av med närmare 4-6 kg beroende på vilket datum du väljer.

I mitt exempel så tänkte jag köra 6 veckor vilket ger ett slutdatum på den 13 juni. Det är förvisso en bit in i sommaren men många skolor pågår fortfarande för fullt och vattnet är fortfarande lite väl kallt för att kunna ligga ute på stranden hela dagen. Nåväl, hur mycket kan man gå ner på 6 veckor? Är man på hemmaplan utan möjlighet att träna dygnet runt så fungerar inget Biggest Loser-tempo med en viktnedgång på närmare 3-5 kg i veckan. Istället rekommenderar jag en sund viktminskning på 0.8 till 1 kg i veckan. Det är fullt möjligt om du har en del att ta av.

Vilken diet ska vi använda oss av? Först bör du vara på det klara att dieter bara är otyg som inte fungerar på sikt eftersom de är just temporära dieter. Istället vill jag att vi fokuserar på livsstilsförändringar såsom att byta ut all läsk och juice mot vatten som både är nyttigt och släcker din törst. På samma vis handlar det inte om att springa maraton under din viktnedgång utan kör istället en skön promenad på 30 minuter. På så vis riskerar du inga skador och bibehåller din motivation utan att springa in i väggen.

För att lyckas med en livsstilsförändring så krävs det att du först lokaliserar dina problem i dagsläget. Vad är det som ligger bakom din övervikt? För en del så kan det vara överflöd av godis. För andra så handlar det om läsk eller kakor. Personligen så åt jag under alla mina ungdomsår alldeles för mycket vitt bröd vilket var sprängfyllt med kalorier. Inte blev det bättre när jag kombinerade detta med pålägg, marmelad, ost och flera glas juice. Ska man se det krasst så lyckades jag få i mig ett halvt dagsintag enbart vid fikapausen och då trodde jag ändå att jag åt nyttigt eftersom allt godisätande och läskdrickande var slut.

Nåväl, slut på klagandet. Hur lyckas vi hitta våra problem då? Det gör vi enkelt genom en matdagbok som du för under en veckas tid. Vi människor är otroliga vanedjur vilket gör att det du äter under en vecka troligtvis är din basföda som du äter så gott som samtliga dagar om året. När var t.ex. senaste gången du fullständigt ändrade frukost? I denna matdagboken fyller du i tid, vad du har ätit och hur mycket. På så vis kan du enkelt räkna ihop kalorierna efter varje dag och i slutet av veckan se exakt vad det är som gör att du passerar gränsen för hur många du gör av med varje dag. Kanske är det så att du dricker flera måltid i form av läsk, juice eller saft? Kanske är det så att du dricker alkohol oftare än vad du trodde? När du i slutet av veckan analyserar matdagboken så kan du enkelt se vilka dina kaloribovar är för att sedan byta ut dessa. Personligen så äter jag t.ex. ofta fil och müsli eller knäckebröd med ägg istället för alla dessa vita bröd som är allt annat än nyttigt. På så vis sparar jag enkelt hundratals kalorier om dagen vilket gjorde att jag plötsligt hamnade på underskott och började gå ner i vikt.

Glöm inte bort att alltid äta frukost! När man först får höra talas om kalorier så väljer många att hoppa över frukosten för att på så vis spara några extra kalorier. Problemet är att om du hoppar över frukosten så minskar din motståndskraft samtidigt som du blir tröttare med resultatet att du faller dit på eftermiddagen eller kvällen och får i dig bra många fler kalorier genom t.ex. sötsaker än vad du skulle fått i frukosten. Så se till att varje dag äta en stadig frukost – gärna med ägg. På så vis blir du även piggare och lyckas uträtta mer under dagen.

När du väl är på det klara med kosten för att gå ner i vikt så har det blivit dags för träningen. Precis som jag nämnde ovanför så är det ingen bra idé att försöka springa ett maraton på första dagen efter att ha suttit stilla halva ditt liv. Istället så bör du börja med små steg för att successivt trappa upp det. Börja t.ex. med att ta en promenad runt kvarteret vilket inte borde ta mer än någon minut. Utöka därefter med ytterligare 1 minut efter varje gång så ska du se att du snabbt är uppe och går en timme åt gången utan problem. I huvudsak handlar nämligen träning om att få in en rutin och förknippa det med något positivt. Om du, likt jag skrev innan, fullständigt springer in i väggen första gången så kommer du inte vilja göra det igen. Om du istället ökar ett litet steg åt gången så märker du istället fördelarna. Därför är det viktiga till en början att få rutin på promenaderna eller träningen och inte lägga så stort fokus på själva prestationen. Har du, som sagt, suttit stilla halva ditt liv så är det en bedrift bara att börja ta regelbundna promenader och därför kan kroppen säga emot.

Avslutningsvis så vill jag önska all lycka med din viktnedgång. Det är tyvärr inte så enkelt som vi alla önskar men ger du dig bara tusan på att lyckas så kommer du klara det galant. Kör stenhårt och lycka till!

Valborg 2011

Tittar man på antalet sökningar efter Systembolaget så ser man en explosionsartad ökning tre gånger om året. Dessa tillfällen är nyårsafton, midsommarafton och valborgsmässoafton. Vi svenskar är alltså otroligt uppenbara och så fort det ska firas så springer man till Systembolaget för att handla sprit och annan alkohol. Nåja, nu ska inte inlägget fokusera på vår spritkonsumtion utan valborg. Traditionen grundar sig från början på en hednisk högtid som funnits för länge sedan i Tyskland men när vi väl fick upp ögonen för religionen och började bränna människor levande så blev det dessa häxprocessor som vi nu förknippar valborg med.

Hur är vädret på valborg 2011? Enligt prognosen ser det väldigt positivt ut. Häromkring var det först i början av veckan som sommaren verkligen tittade fram men sedan har det gått fort med flera dagar över 20 grader. Riktigt så varmt kommer det inte bli idag men upp emot 16 – 18 grader har vi blivit lovade av SMHI. Eftersom det ser ut att vara molnfritt hela dagen så skulle jag personligen gärna se lite varma väder så att man utan problem kan sitta ute hela kvällen. Att sitta i ett varmt tält är jag inte särskilt förtjust i men kan man öppna upp och sitta ute i det fria så är det väldigt trevligt.

Tyvärr har Skåne, precis som jag nämnde, något oturligt drabbats av en värmebölja i veckan med resultatet att man förbjudit eldning på flera platser här i landet. Problemet är att få kommer lyssna på förbudet och risken är istället att allt fler eldar på egen hand istället för att samlas på ett utannonserat bål där bandkåren närvarar och kan hjälpa till om något problem skulle uppstå. Det får mig förövrigt att fundera på alla dessa eldar kring valborg. Var kommer besattheten av eld ifrån? Varje år tävlar byarna om att få den största högen och sedan eldas det natten lång innan alla går hem. Än värre är alla dess bål där man inte har följer reglerna utan kastar på plastpåsar, gummi och andra miljöfarliga saker. Enligt lagen så får man av hälsoskäl enbart elda virke/träd och det är inte bra för någon om man bestämmer sig för att elda upp all skrot.

I övrigt så läste jag i en insändare att alla dessa valborgshögar är trevliga hem för igelkottar så ta gärna en extra titt innan ni tänder på. Att bli levande bränd enbart för några människors nöjes är helt horribelt och jag hoppas verkligen att alla gör sitt bästa för att ingen ska bli drabbad. I övrigt är det viktigt att du håller djuren kopplade. Läste om en annan skräckhistoria för något åt sedan där en lösspringande hund jagat ett barn så han föll vid bålet. Lyckligtvis klarade han sig utan större skador men det är en påminnelse om hur snabbt och illa det egentligen kan ske.

För att återgå till alkoholen som jag nämnde i början av inlägget så rekommenderar jag att ta det lugnt. I år firas valborg på en lördag med resultatet att svenskarna kommer bruka mer alkohol är någonsin. Givetvis ställer detta till stora problem och risker när man väljer att fira vid t.ex. havet. I södra Skåne har en stad satt in extra polisbevakning längst havet för att se till så att ingen kommer till skada. Kom ihåg att det i Sverige inte är lagligt att dricka alkohol på allmän plats så polisen har sin fulla rätt att beslagta och hälla ut den.

Dagen efter valborg då? Precis som efter andra festtillfällen så rekommenderar jag att du stannar kvar i sängen och sover ut. Inte enbart för att vila upp dig utan dessutom för att hålla dig undan från vägarna. Alkohol och öl lämnar kroppen väldigt långsamt så även om du väntar till dagen efter så finns det en stor risk att du har alkohol kvar i kroppen med resultatet att du åker fast för rattfylleri trots att du inte druckit den dagen.

Något annat vi alla råkar ut för dagen efter en afton är illamående orsakat av drycken. Till stor del beror detta på uttorkning vilket är något ironiskt eftersom man inte har gjort annat än att dricka hela gårdagen. Problemet är att sprit torkar ut kroppen så för att korrigera detta så rekommenderar jag att du dricker stora mängder vatten (2-3 liter) under dagen. Det må låta löjligt för en del men varannan vatten är faktiskt en väldigt effektiv metod för att må bättre dagen efter. Utöver det så brukar jag placera mat vid sängen så att jag kan ligga kvar extra länge på morgonen. Jag har nämligen upptäckt det att desto längre jag ligger helt stilla – desto bättre mår kroppen under de jobbiga timmarna. Det är inte förrän jag reser mig och ska ta mig t.ex. köket som den storstrejkar och resulterar i illamående. Alternativet är givetvis att vara klok och inte dricka dig onykter. Alkohol är trots allt en farlig drog som endast blivit berättigad tack vare dess tradition. Om någon kom på idén idag så skulle den drogklassas på nolltid.

Slutligen så önskar jag all lycka och ta väl hand om dig ikväll. För dig som hellre stannar i hemmets lugna vrå så ser jag att The Wrestler går på SVT2 vid 22:15 ikväll. En otroligt bra film där vi får följa Randy ”The Ram” Robinson efter att hans framgångsrika karriär under 80-talet tagit slut. En väldigt tragisk historia i mina ögon där vi får se vad som egentligen händer när kroppen börjar falla sönder och bara har sysslat med en sak i hela sitt liv – något han förbjuds att fortsätta med av sin läkare. På TV.nu belönas filmen med 5 av 5 i betyg och jag är benägen att hålla med. Ett klockrent val för valborg av SVT för alla som hellre myser i soffan än ger sig ut på fyllekalas.

Åter igen, ha det så trevligt och ta det lugnt på valborg 2011!