Varför företag måste registrera domäner

Igår var det premiär för säsong 2 av TV-serien Draknästet på SVT där en handfull entreprenörer får chansen att visa upp sina projekt inför fem riskkapitalister. Många blir sågade vid fotknölarna men ibland är där ett fåtal som lyckas att locka till sig intresse från de sk Drakarna.

Under gårdagens säsongspremiär var en av dessa Bert Ohlsson som hade skapat ett litet självhäftande distanselement. Det hela slutade med att han fick 600 000 kr i utbyte mot 49% av sitt företag. Så långt, allt gott. Problemet var att programmet sändes i rikstäckande TV och med ett par hundra tusen småentreprenörer som tittar så det var egentligen bara en tidsfråga innan någon valde att registrera .com-versionen av 7Stera, hans företagsnamn.

I detta fallet handlar det enbart om en smått humoristisk historia om en fågel men det kunde varit mycket värre. Det skulle kunna vara en konkurrent som lägger upp en liknande produkt, det skulle kunna vara någon som smutskastar produkten eller ägaren skulle helt enkelt kunna peka om den till en sida med mer erotisk karaktär. Det är inget man vill att sina potentiella kunder ska få se.

Däremot så är det lätt åtgärdat. Även om du inte har några större webbkunskaper så kan du spendera en timme på att lära dig HTML tillräckligt bra för att lägga upp en enkel textsida på ditt webbhotell. Personligen rekommenderar jag Binero och Loopia. Därefter gäller det att registrera domäner och jag rekommenderar .SE, .COM, .ORG, .NET och .NU. Det rör sig enbart om någon hundralapp om året för samtliga och är utan tvekan värt det i långa loppet.