Kom i form till beach 2011

Idag är det den 2:a maj och deklarationen lämnades in för bara några minuter sedan. I brist på annat att göra så började jag därför bläddra igenom några bilder från förra sommaren och den fantastiska motivationen till att vara i form dök genast upp. Efter att gjort en snabb sökning på Google så upptäckte jag att en stor del av både Sverige och västvärldens befolkning går i samma tankar och därför tänkte jag dela med mig av mina kunskaper kring träning och viktminskning inför sommaren 2011.

Först och främst så måste vi inse att det bara är strax över en månad kvar innan sommaren börjar för fullt med skolavslutningar och bad. Därför bör du vara på det klara att inga mirakel kan uppstå. Du kan inte plötsligt gå ner 20 kg utan att använda metoder som varken är bra eller fungerande i längden. Istället tänkte jag fokusera på hur du realistiskt kan bli av med närmare 4-6 kg beroende på vilket datum du väljer.

I mitt exempel så tänkte jag köra 6 veckor vilket ger ett slutdatum på den 13 juni. Det är förvisso en bit in i sommaren men många skolor pågår fortfarande för fullt och vattnet är fortfarande lite väl kallt för att kunna ligga ute på stranden hela dagen. Nåväl, hur mycket kan man gå ner på 6 veckor? Är man på hemmaplan utan möjlighet att träna dygnet runt så fungerar inget Biggest Loser-tempo med en viktnedgång på närmare 3-5 kg i veckan. Istället rekommenderar jag en sund viktminskning på 0.8 till 1 kg i veckan. Det är fullt möjligt om du har en del att ta av.

Vilken diet ska vi använda oss av? Först bör du vara på det klara att dieter bara är otyg som inte fungerar på sikt eftersom de är just temporära dieter. Istället vill jag att vi fokuserar på livsstilsförändringar såsom att byta ut all läsk och juice mot vatten som både är nyttigt och släcker din törst. På samma vis handlar det inte om att springa maraton under din viktnedgång utan kör istället en skön promenad på 30 minuter. På så vis riskerar du inga skador och bibehåller din motivation utan att springa in i väggen.

För att lyckas med en livsstilsförändring så krävs det att du först lokaliserar dina problem i dagsläget. Vad är det som ligger bakom din övervikt? För en del så kan det vara överflöd av godis. För andra så handlar det om läsk eller kakor. Personligen så åt jag under alla mina ungdomsår alldeles för mycket vitt bröd vilket var sprängfyllt med kalorier. Inte blev det bättre när jag kombinerade detta med pålägg, marmelad, ost och flera glas juice. Ska man se det krasst så lyckades jag få i mig ett halvt dagsintag enbart vid fikapausen och då trodde jag ändå att jag åt nyttigt eftersom allt godisätande och läskdrickande var slut.

Nåväl, slut på klagandet. Hur lyckas vi hitta våra problem då? Det gör vi enkelt genom en matdagbok som du för under en veckas tid. Vi människor är otroliga vanedjur vilket gör att det du äter under en vecka troligtvis är din basföda som du äter så gott som samtliga dagar om året. När var t.ex. senaste gången du fullständigt ändrade frukost? I denna matdagboken fyller du i tid, vad du har ätit och hur mycket. På så vis kan du enkelt räkna ihop kalorierna efter varje dag och i slutet av veckan se exakt vad det är som gör att du passerar gränsen för hur många du gör av med varje dag. Kanske är det så att du dricker flera måltid i form av läsk, juice eller saft? Kanske är det så att du dricker alkohol oftare än vad du trodde? När du i slutet av veckan analyserar matdagboken så kan du enkelt se vilka dina kaloribovar är för att sedan byta ut dessa. Personligen så äter jag t.ex. ofta fil och müsli eller knäckebröd med ägg istället för alla dessa vita bröd som är allt annat än nyttigt. På så vis sparar jag enkelt hundratals kalorier om dagen vilket gjorde att jag plötsligt hamnade på underskott och började gå ner i vikt.

Glöm inte bort att alltid äta frukost! När man först får höra talas om kalorier så väljer många att hoppa över frukosten för att på så vis spara några extra kalorier. Problemet är att om du hoppar över frukosten så minskar din motståndskraft samtidigt som du blir tröttare med resultatet att du faller dit på eftermiddagen eller kvällen och får i dig bra många fler kalorier genom t.ex. sötsaker än vad du skulle fått i frukosten. Så se till att varje dag äta en stadig frukost – gärna med ägg. På så vis blir du även piggare och lyckas uträtta mer under dagen.

När du väl är på det klara med kosten för att gå ner i vikt så har det blivit dags för träningen. Precis som jag nämnde ovanför så är det ingen bra idé att försöka springa ett maraton på första dagen efter att ha suttit stilla halva ditt liv. Istället så bör du börja med små steg för att successivt trappa upp det. Börja t.ex. med att ta en promenad runt kvarteret vilket inte borde ta mer än någon minut. Utöka därefter med ytterligare 1 minut efter varje gång så ska du se att du snabbt är uppe och går en timme åt gången utan problem. I huvudsak handlar nämligen träning om att få in en rutin och förknippa det med något positivt. Om du, likt jag skrev innan, fullständigt springer in i väggen första gången så kommer du inte vilja göra det igen. Om du istället ökar ett litet steg åt gången så märker du istället fördelarna. Därför är det viktiga till en början att få rutin på promenaderna eller träningen och inte lägga så stort fokus på själva prestationen. Har du, som sagt, suttit stilla halva ditt liv så är det en bedrift bara att börja ta regelbundna promenader och därför kan kroppen säga emot.

Avslutningsvis så vill jag önska all lycka med din viktnedgång. Det är tyvärr inte så enkelt som vi alla önskar men ger du dig bara tusan på att lyckas så kommer du klara det galant. Kör stenhårt och lycka till!