Mest inflytelserika bilderna genom tiderna

Fotografier är en återspegling av människans olika erfarenheter, med alla dess skilda aspekter av uppgångar och fall. Människans handfallenhet, oförmåga och maktlöshet inför orättvisa, krig och ojämlikhet i världen. Andra bilder visar människans förmåga till triumf, medlidande och förståelse. För det är lika många aspekter om vad det innebär att vara människa som det är oförglömliga bilder som berättar om densamma. En bild kan säga mer än tusen ord – bokstavligen.

Ett urval av de mest influerade och starkaste fotografierna från 1900-talet framtill idag är ingen lätt uppgift att plocka ut. En del av er läsare kommer förmodligen starkt motsätta sig att detta är ett korrekt urval av fotografier vilka starkt har influerat mänskligheten. Som sagt, ett urval är endast ett urval. Dock är alla bilderna på ett eller annat sätt gripande fotografier som berättar en historia och får betraktaren att känna olika känslor.

Människan på månen

Året var 1969 – på månen stod Neil Armstrong och Buzz Aldrin. Alla minns orden “That’s one small step for man, one giant leap for mankind.” En svensk kameratillverkare, närmare bestämt en Hasselblad 500 EDC, fanns med på expeditionen. Det finns en episk bild på Buzz Aldrin när han står i sin rymddräkt på månens yta. I hjälmvisiret kan man se Neil Armstrong, fotspår och rymdsonden, vilket ger betraktaren en känsla av månens ödslighet och mystik.

Det som gör detta fotografi ikoniskt och oslagbart är att det inte är ett patriotiskt stiliserat foto för att påvisa den amerikanska triumfen över att vara först på månen. Ingen flaggbild med andra ord. Rymdkapplöpningen mellan dåtidens Sovjet och USA var ett prestigefyllt race. Vad fotot visar är ensamhet, utsattheten och ensligheten som råder på månen och universum i övrigt. Bilden visar inte någon heroism, utan snarare människan fragila tillvaro i rymden och på månen.

Den brinnande munken

En bild som verkligen satte Vietnam och Saigon på kartan är bilden på en brinnande munk – sittandes i lotusställning emedan lågorna omfamnar honom. Bilden togs i juni 1963 av fotografen Malcolm Browne. Han befann sig på gatan och förstod att något var i görningen när två andra munkar hällde dunkar med bensin på den sittande munken – och munkarna tände därefter eld på honom. Fotografiet vann Pulitzerpriset och blev världsberömt.

Bilden på den brinnande munken sittandes i lotusställning fick stor medial spridning. Även presidenten John. F. Kennedy kommenterade och uttalade sig om fotografiet, “No news picture in history has generated so much emotion around the world as that one.” Fotografiet fick amerikanska folket att ifrågasätta samröret med den sittande presidenten Ngo Dinh Diem. Bilden har även använts av amerikanska musikgruppen “Rage against the machine” som använde fotot som omslagsbild på deras debutalbum.

Ett svältande barn och en gam

Ett oerhört starkt fotografi. Bilden är tagen 1993, av fotografen Kevin Carter. På bilden ses ett undernärt barn i Sudan – förföljt av en gam som hoppas på att barnet strax kommer ge upp och dö. Fotografen Kevin Carter blev oerhört starkt kritiserad över att inte ha inbegripet och hjälpt det lidande barnet. Bilden blev oerhört politisk, angående journalisters ansvar över att ingripa vid katastrofer och släppa kameran för ett ögonblick.

Fotografiet av det svältande barnet och gamen i bakgrunden publicerades i The New York Times. Läsarna av tidningen krävde att få veta vad som hänt med barnet. Efter en hel del research kunde man fastställa att barnet överlevt. Dock drabbades barnet av malaria 14 år senare och dog i sjukdomen. Kevin Carter vann Pulitzerpriset för fotot men begick sorgligt nog självmord – plågad av minnen och förluster – endast 32 år gammal.

Byggarbetarnas lunchrast – på höga höjder

Faktum är att fotografiet är taget för att göra reklam för Rockerfeller Center skyskrapan i New York. På bilden syns elva stycken män sittandes och dinglandes med benen 250 meter över marken. Synen är minst sagt svindlande! Vem som tog fotot är det ingen som riktigt vet. Tre fotografer, Charles C. Ebbets, Thomas Kelley och William Leftwich, var alla närvarande vid fotograferingsplatsen. Fotot kan sägas personifiera “the working class hero” och framtids optimism.

Black Power Salute

Olympiska spelen år 1968. Två afroamerikaner, Tommie Smith och John Carlos vinner guld och brons inom löpgrenarna. När de står på prispallarna vill de visa att hela världen orättvisan och stå upp för de svartas rättigheter i USA. De har varsin svart handske och höjer en knuten näve upp i luften när den amerikanska nationalsången strömmar ut över den olympiska stadion i Mexico City. Denna ikoniska bild knäpptes av fotografen John Dominis.